Новини / Бізнес / Податкова оцінка. Як це працює?
29 січня 2014, 11:05
Розмір шрифта: А А А

Податкова оцінка. Як це працює?

Податкова оцінка. Як це працює?, оцінка майна, суб'єкт оціночної діяльності, оподаткування
Податкова оцінка. Як це працює?

Як відомо, з 01 листопада 2013 року набули чинності нові правила оцінки майна. В ході підготовки до їх впровадження у різних ЗМІ висловлювалися протилежні точки зору про цілі нововведень і результати, до яких новий порядок оцінки приведе. Згідно з однією точкою зору — новий порядок оцінки спрямований на монополізацію ринку послуг з оцінки та посилення корупційної складової. За заявами іншого боку, новий порядок, навпаки, створює додаткову конкуренцію на ринку та усуває корупцію. Щоб розібратися в тому, що ж насправді являє собою новий порядок, розглянемо всю схему взаємодії Суб‘єктів оціночної діяльності (СОД) з клієнтами в тому вигляді, в якому вона склалася за станом на другу половину січня 2014 року.
У загальному вигляді чинну на сьогодні схему можна представити у вигляді, зображеному на малюнку.
Як видно з схеми, в центрі перебуває організація ПОГ «Український інститут управління якістю оціночної діяльності». Дана організація розташована в центрі схеми, тому що є власником декількох патентів на літературні твори і програмні продукти. Мабуть, в силу неймовірній випадковості і дивного збігу, формулювання запатентованих зазначеним «інститутом» продуктів практично ідентичні формулювань вимог, зазначених у Постанові Кабінету Міністрів від 04.03.2013г. № 231 «Деякі питання проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства» та відповідних Наказах ФДМУ, дотримання яких є обов‘язковим для отримання Сертифіката на право оцінки для цілей оподаткування. Крім того, ПОГ «Український інститут управління якістю оціночної діяльності» є розробником і, відповідно, власником програмного комплексу «Оцінка 1.0". Це ще один атрибут, який є обов’язковим для отримання Сертифіката суб‘єкта оціночної діяльності для цілей оподаткування. Таким чином, склалася ситуація, при якій без укладення Договору на використання літературних творів і програмних продуктів, запатентованих зазначеним «інститутом», отримати Сертифікат СОД для цілей оподаткування неможливо. Фонд Держмайна на подив строго охороняє комерційні інтереси даної комерційної організації і не дозволяє нікому не лише відмовитися від використання, загалом-то, непотрібних атрибутів, але навіть відкидає будь-які альтернативні розробки, які могли б похитнути монополію ПОГ «Український інститут управління якістю оціночної діяльності».
СОД «П» в даній схемі — це СОД, що отримали право на проведення оцінки для цілей оподаткування на підставі Постанови Кабінету Міністрів від 04.03.2013г. № 231 «Деякі питання проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства» (також у пресі їх називають «Постановочні СОД», «СОД АЛЕ» тощо).
СОД «З» — теж Соди, але які отримали право на проведення оціночної діяльності на підставі Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» (відповідно, їх ще називають «Законні СОД», «Старі СОД» тощо). Розглянемо, як ця схема працює. Перше, на що потрібно звернути увагу, так це на те, що СОД «П» тільки на папері мають право на проведення оцінки. Насправді, всю оцінку проводить безпосередньо ПОГ «Український інститут управління якістю оціночної діяльності» використовуючи зазначене вище програмне забезпечення»Оцінка 1.0". Оскільки оцінювачі для оподаткування готувалися в прискореному режимі, без всяких стажувань або інших видів практичного навчання, їм на практиці не довіряється навіть процес натискання на кнопки, без якого програмний комплекс «Оцінка 1.0" працювати не може. Тому, а також ще з деяких причин, СОД «П» виконують лише посередницькі функції. Їх завдання прийняти замовлення від клієнта, переправити отримані дані про клієнта і його майно в ПОГ «Український інститут управління якістю оціночної діяльності», після чого отримати поштою звіт і передати звіт про оцінку клієнта. Найдивніше в цій схемі те, що печатка і підпис у звіті про оцінку ставить саме СОД «П», незважаючи на те, що дані звіти ними не робилися. Але, як відомо, відповідальність несе особа, яка підписує документ, а не те, що такий документ становить. Очевидно, схема організації документообігу вибудувана саме таким чином для того, щоб всю відповідальність, аж до кримінальної, за результати оцінки брали на себе ті хлопчики і дівчатка, яких на тижневих курсах швиденько «навчили» і надали їм право ставити свої підписи під документами, що впливають на наповнення бюджету України. При цьому, ПОГ «Український інститут управління якістю оціночної діяльності», який насправді дані звіти готує, ніякої відповідальності за результати своєї роботи не несе, офіційно оціночної діяльності ніякої участі не приймає і не зареєстрований в якості Суб‘єкта Оціночної Діяльності. Тут слід додати, що до 80% коштів, які сплачуються Замовником оцінки за послугу з оцінки майна, йде на рахунку саме ПОГ «Український інститут управління якістю оціночної діяльності» в якості оплати за використання тих самих літературних творів і програмних продуктів, на які цей «інститут» отримав патенти. Тим не менш, як з’ясувалося після набрання чинності 01.11.2013г. даної схеми, навіть з цими нескладними функціональними обов‘язками СОД «П» впоратися не можуть. Тому, протягом останніх двох місяців, переважна більшість СОД «З» неодноразово отримували і продовжують отримувати запрошення стати ще одним посередницьким ланкою в даній ланцюжку і зайняти місце між Замовником оцінки і суб’єктом оціночної діяльності «П». Як бачимо, ланцюжок посередників все збільшується і збільшується. І природно, що кожна ланка в даній ланцюжку працює не за «дякую», а за цілком конкретну грошову винагороду. Ось чому сьогодні, незважаючи на жорстку вимогу Фонду Держмайна тримати до 01 лютого 2014р. ціну на рівні вартості, що діяла до 01 листопада 2013р., ця вимога вже не виконується. На сьогоднішній день, незважаючи на офіційний тариф у 300 грн., Замовнику доводиться платити в 2-3 рази більше. Причому, різницю доводиться оплачувати, в основному, «готівкою».
Що ще показово в даній схемі, це те, що звернутися безпосередньо в ПОГ «Український інститут управління якістю оціночної діяльності», щоб замовити оцінку без посередницьких накруток, неможливо: цей «інститут» не має Сертифікату СОД і, відповідно, права на проведення оцінки. Отже, без посередників ніяк. А функції посередників обмежуються прийманням заявки на оцінку і видачею звітів. Відповідно, якщо Замовник виявився незадоволений роботою СОД, до якого він звернувся, знайти того, кому пред‘явити претензії з приводу неякісної послуги, буде просто неможливо.
Таким чином, ґрунтуючись на описаній структурі взаємодії оцінювачів, кожен може зробити самостійний висновок про те, які цілі переслідувалися при введенні нового порядку оцінки майна та які результати дане нововведення принесло.
При цьому, оскільки оцінка для цілей оподаткування проводиться з використанням програмного продукту, таку програму легко обдурити. Відомо, що використовуваний програмний комплекс»Оцінка 1.0" орієнтований на інформаційні оголошення, розміщені на сайтах рекламних оголошень. Щоб ввести програму в оману, потрібно просто завчасно розмістити на використовуваних даною програмою сайтах кілька оголошень про продаж майна, схожого на те, яке Вам належить оцінювати. Дані оголошення потраплять в базу даних програмного комплексу, а коли потрібно — будуть використані для оцінки Вашого майна. Щоб реалізувати даний метод — досить знати, якими саме рекламними сайтами користується програмний комплекс (а цю інформацію не складно знайти в мережі Інтернет) і не забувати поновлювати свої оголошення протягом 2-3 тижнів. Заощадити дуже багато навряд чи вдасться, але компенсувати зниженням величини платежів у бюджет зрослу вартість послуги — вийде. Тестування описаного методу шляхом замовлення оцінки об’єкта, розташованого в одному з обласних центрів України, дало можливість отримати «оціночну» вартість такої, що, приблизно, в 10 разів нижче «ринкової» вартості оцінюваного об‘єкта. Варто відзначити, що дане тестування проводилося в умовах обізнаності про те, з яких саме сайтів використовується інформація, за якими критеріями програма підбирає або може підбирати об’єкти. Непрофесіоналові навряд чи вдасться знизити вартість так сильно, але в два рази — абсолютно без проблем.
Ми, природно, не закликаємо громадян України використовувати хитрощі, хоч і не заборонені Законом, але завдають шкоди бюджету країни. Лише намагаємося звернути увагу влади на те, що впроваджувана схема оціночної діяльності є вкрай вразливою і нічого, крім зростання цін на послуги оцінки і зростання корупції при наданні послуг з оцінки, державі не принесе.

ВКонтакте Buzz Live journal Facebook Twitter

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишою і натисніть CTRL+Enter
Лист у редакцію

Коментарі (1)

  • Петро (анонімно) 8 березня 2014, 22:04 ссылка
    так то воно так, монополія і все таке..., але мабудь зараз до бюджету все ж таки надходять більші кошти від договорів куплі продажу ніж раніше. Слід зазначити, що ні для кого не секрет, що саме ці кошти осідали у оцінювачів "на руках" і нікуди крім кишені далі не йшли.
Ви не авторизувались.
Якщо у вас вже э обліковий запис ВКурсе.ua, увійдіть або зареєструйтесь.
ваш коментар:

Читайте також:

Для спадкоємців другої черги скасований податок

24 квітня 2017, 09:18

Змінено порядок оподаткування спадщини

19 квітня 2017, 17:27

Відтепер дивіденди в Україні обкладаються податком у 9%

15 квітня 2017, 18:07

Другий ступінь споріднення: спадщина і подарунки не оподатковуються

5 квітня 2017, 12:47

Останні новини за сьогодні: