Новини / Бізнес / Допомога по безробіттю як кримінально-страховий випадок
18 січня 2013, 09:30
Розмір шрифта: А А А

Допомога по безробіттю як кримінально-страховий випадок

Допомога по безробіттю як кримінально-страховий випадок, Генеральна прокуратура України, допомога по безробіттю, зайнятість населення, злочин, афера
Допомога по безробіттю як кримінально-страховий випадок

«Володарський процес» разюче збігся за часом з арештами, проведеними Генеральною прокуратурою України серед вищого керівництва Державного центру зайнятості. Як чини наживалися на допомогах по безробіттю — в масштабах країни, на прикладі однієї кримінальної справи.

У числі інших нормативних актів 1 січня 2013 набув чинності новий Закон України «Про зайнятість населення». Він, звичайно, набагато досконаліше свого однойменного попередника, прийнятого ще в 1991 р., проте успішність його впровадження залежатиме не від того, наскільки бездоганно прописані ті чи інші його положення, а від того, наскільки сумлінно їх будуть дотримуватися конкретні виконавці на місцях, тобто живі люди, що займають в системі Міністерства соціальної політики посади спеціалістів, головних спеціалістів, заступників начальників і начальників відділів районних центрів зайнятості.

Злочин, про який піде мова, було скоєно в пору дії колишньої версії названого вище закону, однак слід серйозно задуматися над тим, чи є гарантії, що апробована шахраями схема не знайде свого застосування і в нову епоху.

Кому належить допомога по безробіттю?

Зовсім недавно Апеляційний суд Київської області своєю ухвалою залишив у силі вирок Володарського районного суду, яким за розкрадання бюджетних коштів держави на суму 140 тис. грн до різних мір покарання були засуджені 10 осіб. Але це ще не кінець історії. Поки йшла апеляція, а головний підсудний перебував у слідчому ізоляторі, з‘ясувалося, що аналогічний злочин він організував у сусідньому Тетіївському районі, де в даний час слухається дуже схоже за змістом справу. Оскільки в Єдиному державному реєстрі судових рішень він фігурує під кодовим ім’ям Особа-3, для зручності будемо називати його вигаданим прізвищем Третяченко.

Одного разу наш 45-річний герой, перебуваючи в ресторані «Рось» селища міського типу Володарка, познайомився з 25-річною, не обтяженої ні сім‘єю, ні роботою дівчиною і пообіцяв їй свою допомогу в працевлаштуванні. Тільки полягала вона не в тому, щоб знайти роботу, а в тому, щоб стати на облік в районному центрі зайнятості і там протягом року за здорово живеш отримувати нехай не дуже велика, але і не дуже маленьке за мірками провінції допомогу по безробіттю.

Нагадаємо, що згідно із законами України «Про зайнятість населення» та «Про обов’язкове державне страхування на випадок безробіття» право на таку допомогу (матеріальне забезпечення) мають не всі безробітні, а тільки ті, які є застрахованими особами і мають свідоцтво встановленої форми.

Крім того, потрібно, щоб претендент на допомогу протягом попереднього року як мінімум 6 місяців працював за контрактом, тобто отримував легальну зарплату, з якої утримувалися всі належні за законом податки і збори, в т. ч. і на поповнення Фонду загальнообов‘язкового державного страхування України на випадок безробіття, який знаходиться у веденні Міністерства соціальної політики України.

За великим рахунком, це цілком логічно: поки людина працює, він своїми трудовими копійками поповнює скарбницю, а коли з нею трапляється біда у вигляді втрати роботи, скарбниця дозволяє йому деякий час утриматися на плаву в пошуках нової підходящої роботи.

В одному з кращих випадків безробітний протягом 360 днів буде отримувати 70% тієї зарплати, яку він одержував на роботі, однак на практиці сума допомоги залежить від безлічі факторів. Наприклад, від величини страхового стажу (хто пропрацював 10 років, буде отримувати більше, ніж той, хто 2 роки) і від причини звільнення (хто втратив роботу у зв’язку зі скороченням штату, отримає більше, ніж той, кого вигнали за систематичні порушення дисципліни) .

Любителі легкого заробітку

У будь-якому випадку розраховувати на допомогу держави по безробіттю може лише той, хто платив йому податки. На жаль, цим наша молода героїня похвалитися не могла. Тому Третяченко запропонував їй свої послуги, які полягали в наступному. Він виготовив їй довідку про те, що вона 5 років працювала ізолювальницею на неіснуючому підприємстві ТОВ «Будівельна компанія«Сфера», де протягом 6 останніх місяців отримувала дуже пристойну як для ізолювальника зарплату. Крім того, запис про це він вніс в її трудову книжку і запевнив відбитком мокрої печатки.

З багажем цих і деяких інших документів дівчина пішла в Володарський районний центр зайнятості, який одночасно є робочим органом виконавчої дирекції Фонду загальнообов‘язкового державного страхування України на випадок безробіття. Там вона встала на облік, знайшла статус безробітного, потім в місцевому відділенні банку N оформила пластикову картку, щоб з її допомогою регулярно отримувати допомогу по безробіттю, на яку не мала жодного права.

Але це була тільки перша частина злочинного договору з Третяченко. Друга полягала в тому, що отриману картку разом з її секретним кодом вона передала йому з тим, щоб він сам знімав з банкомату її гроші, а потім видавав їй на руки 500 грн щомісяця. Як потім підрахували слідчі, всього на ім’я дівчини держава протягом року перерахувало 24 тис. грн, з яких вона отримала на руки всього 6 тис., а решта дісталися організатору злочину.

І таких, як ця дівчина, по справі проходило 9 осіб, а загальна сума коштів, якими вони заволоділи в змові з головним підсудним, становила, як уже говорилося, 140 тис. грн. Слідчі Володарського районного відділу внутрішніх справ встановили, що своїх співучасників Третяченко в основному підшукував в згаданому ресторані «Рось» — там зав‘язував знайомства, призначав зустрічі, передавав гроші і наставляв підшукувати нових посібників. Зробити це було нескладно, оскільки в цьому депресивному районі люди не розпещені достатком високооплачуваної роботи, а тому легко спокушалися хоч і дрібним, але легким заробітком. Слід зазначити, що в основному це були молоді жінки.

Всім фігурантам було пред’явлено звинувачення за ст. 358 (підробка документів) і ст. 190 (шахрайство) Кримінального кодексу України. Третяченко отримав 5 років позбавлення волі, решту — по 3 роки обмеження волі з відстрочкою виконання покарання з випробувальним терміном 2 роки. Цей вирок вступив у законну силу, проте питання залишилися. Наприклад, як могли співробітники районного центру зайнятості прийняти підроблені документи за чисту монету?

З тексту вироку випливає, що злочинці були викриті після анонімного дзвінка, що надійшов заступнику директора центру. Його фахівці стали в телефонному режимі перевіряти наявність зазначених у довідках підприємств, встановили, що їх не існує в природі, і повідомили про результати своєї перевірки в прокуратуру.

Якщо це дійсно так, виникає інше питання: куди протягом року дивилися всі контрольні, наглядові та правоохоронні органи? Нагадаємо, що відразу ж після завершення Володарського процесу було встановлено, що аналогічну аферу Третяченко провернув і в Тетієві. І можна тільки уявити, скільки подібних махінацій провернули такі, як він, по всій країні.

У афериста були покровителі?

Чому ж працівники центру не перевіряли претендентів на отримання страховки відразу? Як виявилося, для цього не обов'язково мати на озброєнні інформаційні бази всіляких «єдиних реєстрів», що працюють в режимі он-лайн — достатньо підняти трубку телефону і набрати номер, вказаний на бланку наданої претендентом довідки. Нова версія закону «Про зайнятість населення» їм таке право надає: в п. 18 ч. 2 ст. 22 сказано, що центри зайнятості проводять розслідування обгрунтованості виплат шляхом звіряння даних, зазначених у документах претендента (страхувальника) з базою даних Пенсійного фонду України та податкових органів, а в разі необхідності — шляхом проведення планових та позапланових перевірок страхувальників.

Чудово звучить, чи не так? Але хіба гірше звучало в колишній версії закону? Почитаємо п. 1 його ст. 19: «Державна служба зайнятості в порядку, визначеному законодавством, здійснює перевірку достовірності наданих особою даних, які є підставою для надання статусу безробітного, виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття». Знайшли різницю? Правильно!

У старому законі не згадані бази даних Пенсійного фонду та податкової служби. Тільки не поспішайте робити висновки, а зверніть увагу на слова «в порядку, визначеному законодавством». Вони мають на увазі наявність Порядку розслідування страхових випадків та обгрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним. Цей Порядок був затверджений ще 13 лютого 2009 р. спільним наказами трьох відомств: Міністерства праці та соціальної політики, Державної податкової адміністрації та Пенсійного фонду України. А в ньому вже згадані і бази даних, і електронні реєстри, та інші плоди досягнень сучасної науки і техніки.

Так що причини, які сприяли вчиненню цього злочину, криються зовсім не в недосконалості законодавства. В ході суду і слідства оперативники висловлювали припущення про те, що Третяченко діяв не один. Він не міг зробити все це сам, без високопоставлених спільників, які добре знали систему роботи служби зайнятості зсередини. Не інакше, як вони його ретельно інструктували, а він ділився з ними викраденими грошима. Втім, ці припущення так і залишилися припущеннями, а з посадових осіб ніхто не був притягнутий до кримінальної відповідальності не те що за зловживання службовим становищем, але навіть за злочинну недбалість.

Тим не менш, володарський процес разюче збігся за часом з арештами, проведеними Генеральною прокуратурою України серед вищого керівництва Державного центру зайнятості. Нагадаємо, що, за повідомленням прес-служби останньої, тоді в числі інших за підозрою в отриманні хабара був притягнутий до кримінальної відповідальності її директор.

Будемо сподіватися, що після того, як Президент України призначив нового міністра соціальної політики, подібним аферам буде поставлений надійний заслін.

ВКонтакте Buzz Live journal Facebook Twitter

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишою і натисніть CTRL+Enter
Лист у редакцію

Коментарі (1)

  • Анонімно 18 січня 2013, 10:20 ссылка
    Живу з сином,невісткою і внучкою в районному центрі, маю будинок, який потребує ремонту після пожару, земля 0,1га під забудовами і 0,02га під "не знаю що". Щоб стати на облік в центрі зайнятості необхідно взяти довідку в міській раді, що я не є членом особистого селянського господарства. В міській раді дали довідку, що я є членом особистого селянського господарства.Внаслідок вцентрі зайнятості мене на облік не ставлять.Чи можу я прожити з 0,02га землі.
Ви не авторизувались.
Якщо у вас вже э обліковий запис ВКурсе.ua, увійдіть або зареєструйтесь.
ваш коментар:

Читайте також:

ГПУ затримала Кубіва у Буковелі

26 серпня, 09:31

Країна ледь не втратила 150 млн. на будівництві центру зайнятості

15 серпня, 10:06

Останні новини за сьогодні: