Новини / Бізнес / Адізес: Головна порада випускникам шкіл — починайте свій бізнес
28 серпня 2013, 14:12
Розмір шрифта: А А А

Адізес: Головна порада випускникам шкіл — починайте свій бізнес

Адізес: Головна порада випускникам шкіл - починайте свій бізнес, Іцхак Адізес, помилки, підприємці, бізнес, корпоративна культура
Адізес: Головна порада випускникам шкіл — починайте свій бізнес

Гуру менеджменту Іцхак Адізес в інтерв‘ю розповів про найкращий університет, найбільш поширену помилку творців успішних компаній і головний актив фірми

У свої 75 автор дюжини книг про менеджмент і засновник власного інституту Іцхак Адізес сповнений підприємницької енергії. Його концепцію життєвих циклів бізнесу взяли на озброєння Сoca-Cola, Visa, Bank of America і сотні інших компаній. Попит на послуги змушує Адізеса багато переміщатися по всьому світу.
На прохання Forbes Адізеса проінтерв’ював засновник мережі магазинів «Антошка» Владислав Бурда, який першим з українських підприємців використовував його методологію в прикладних цілях.
 — Іцхак, ваша методологія вельми популярна в Україні та світі. У чому її цінність для компаній?

 — Владислав, я радий, що саме ти проводиш це інтерв‘ю. Ми знаємо один одного багато років, і ти краще за інших розумієш, що суть методології — це створення найбільш важливого активу компанії. Що ж це за актив? Звичайно компанії вважають своїм головним активом персонал. Я з цим не згоден. У вас можуть бути чудові люди. Але в поганій середовищі нічого працювати не буде. Це справедливо як для компаній, так і для цілих країн. У світі є країни, де люди дуже розумні, здатні, працелюбні, але вся система корумпована. Хіба вони зможуть чогось досягти? Або візьміть іншу ситуацію: компанія показує високі результати, але занадто бюрократизована, все побудовано на жорсткій ієрархії, в ній поганий мікроклімат — і люди звільняються.

Перше, що вам потрібно, — хороша корпоративна культура. У цьому випадку навіть у людей середнього рівня будуть відмінні результати. Мета методології Адізеса — зробити так, щоб звичайні співробітники працювали дуже ефективно. Якщо культура зіпсована, то навіть здібні люди показують результати нижче середнього.

 — З цим важко не погодитися, але дані визначення потрібно розшифрувати. Що таке «хороша корпоративна культура»? З чого вона складається, в чому виражається?

 — Після 40 років досліджень і аналізу ринку все виявляється дуже простим. Хороша культура всередині компанії — це взаємна довіра і повага. Якщо є дві ці складові, конфлікти відступають на другий план. Вони стають просто ще одним із завдань, які потрібно вирішити.

Коли немає взаємної довіри і поваги, будь-яка проблема перетворюється на кризу. Ви витрачаєте багато сил, гризучи себе питаннями: чому він так чинить? що він взагалі робить? що він мав на увазі? Витративши сили даремно, ви вже не можете виробляти те, що потрібно компанії.

 — Давайте визначати терміни і далі. У чому виражається довіра, взаємна повага?

 — Довіра — це коли у нас з вами спільні інтереси. Коли я не боюся обернутися до вас спиною. А якщо я довіряю, значить, ви не будете мені заважати. Чому? Тому що у нас спільний інтерес. Заважаючи мені, ви заважаєте собі. Ми — друзі. Ми — єдине ціле.

Що таке взаємна повага? Це означає, що ви не зобов’язані думати, як я. У вас є право бути самим собою, тобто іншим. Чому так важливо приймати відмінності між людьми? Тому що ми вчимося на цих відмінностях. Ви мало чого навчитеся при подібності, ви можете дізнатися щось нове тільки завдяки відмінностям. А якщо ми вчимося один у одного, компанія зростає. Є спільність інтересів, спільна мета. Так і з‘являється гарна культура сім’ї, країни, компанії, про яку ми говоримо. Це відноситься і до індивідуумів. Якщо ви поважаєте себе, довіряєте собі, ви можете завоювати весь світ.

 — Іцхак, ви консультували сотні власників компаній у всьому світі. З якою завданням вам найчастіше доводилося стикатися в роботі?

 — Найбільш поширена помилка, яку я зустрічав по всьому світу, — так звана пастка засновника.

Уявімо собі ситуацію: людина створила бізнес, який став успішним багато в чому завдяки йому самому. Але це означає, що компанія занадто сильно залежить від засновника. Варто йому на якийсь час залишити бізнес або піти на спокій, як все розклеюється.

Теоретично цю проблему вирішити легко. Ви можете передати свій бізнес наступному поколінню, тобто дітям. На практиці все не так просто. Зазвичай між засновником і його сином існує серйозний конфлікт. У сина інше розуміння життя і бізнесу, або він ніколи не працював у компанії батька.
«Всі бояться: у російському менеджменті домінує страх. Ця проблема актуальна і в Україні. Крім того, у вас дуже багато сімейних бізнесів»
Наведу приклад зі своєї практики. У одного мого клієнта в Туреччині виникли серйозні розбіжності з єдиним сином. Батько був у розпачі: він старів і не знав, кому залишити компанію. Тоді я запитав: скільки у вас дітей? Він напружився — адже він дуже побожний мусульманин, а тут я його питаю, чи немає у нього якихось позашлюбних дітей. У мене тільки один син, відповів він. Я кажу: неправда, у вас двоє дітей. Друга дитина — це ваша компанія. Ви присвятили їй більше часу, ніж свого біологічному синові. І тепер ви найбільше боїтеся, щоб одна ваша дитина не вбила іншу. У відповідь він заплакав. Тому що я зачепив його хворе місце.

Пастка засновника — це найпоширеніша помилка.

 — Вашу методологію застосовують десятки компаній в Росії і Україні. Що в ній такого особливого, що дає їй можливість уживатися зі слов‘янською культурою?

 — Я багато працював у Росії і тому спочатку скажу про російську культуру менеджменту. Є спільний знаменник у всіх російських компаніях. Згадайте мить, коли власник бізнесу або голова правління входить до кімнати для нарад. Відразу стає тихо, ніхто не розмовляє. Усі бояться: у російському менеджменті домінує страх. Я не знаю, звідки він береться, може, йде з епохи царизму.

Що поганого в цій тиші? Люди звикають до думки, що їм краще сидіти і не рипатися. Будь-яка ініціатива, яка могла б іти знизу, залишається невисловленою.

Лікарі кажуть: прислухайтеся до свого тіла, інакше захворієте. Цю пораду застосуємо і до компаній. Керівникам потрібно чути простих співробітників, тому що вони завжди ближче до проблем. Топ-менеджери часто перебувають у вакуумі. Наприклад, власник компанії проживає в Лондоні і навіть не знає, що насправді відбувається з його бізнесом в Росії.

Один з принципів моєї методології — зробити так, щоб голова прислухалася до сигналів, які посилає тіло. Це посилює компанію, і вона працює набагато краще.

Ця проблема актуальна і в Україні. Крім того, у вас дуже багато сімейних бізнесів.

 — Яка частина ваших клієнтів — це сімейні компанії?

 — Якщо за кількістю — то близько 80%, а якщо за сумарною виручкою- 50%. Вони відчувають величезну потребу в переході від підприємницького управління до професійного. Багато кажуть: я знаю, як почати бізнес, як побудувати компанію, але я втратив керування, я не розумію, що відбувається.

 — Чи означає це, що ваш головний клієнт — це засновник компанії, який досяг такого рівня розвитку свого бізнесу, що вже не може сам контролювати всі процеси?

 — Кращий клієнт — це людина, яку навколишні переконують, що все добре, а вона розуміє, що це не так. Він прокидається серед ночі і думає: «Боже мій, я більше не можу контролювати цього монстра. Я почав грати з мавпою, а тепер це горила. Що мені робити?»

У мене є клієнт у Мексиці. Коли ми починали з ним працювати, у нього було 150 магазинів. Сьогодні у нього 1800 магазинів по всій Латинській Америці, два телеканали, банк, страхова та енергетична компанії. Якийсь час тому він був другим найбагатшою людиною в Мексиці після Карлоса Сліма (Адізес має на увазі Рікардо Салінаса Пліего. Зі статком $ 9,9 млрд він займає четверте місце в мексиканському списку Forbes. — Ред.).

 — Ми багато говорили про компанії. Чи є уряди, які взяли на озброєння вашу методологію?

 — Я особисто працював з вісьмома прем’єр-міністрами. У Бразилії моя методологія допомогла знизити інфляцію, в Мексиці — реформувати адміністрацію президента. Але змінити цілу країну дуже важко. Політикам колись, вони сильно зайняті. А методологія Адізеса вимагає часу: вона начебто тривалої терапії, її не можна впроваджувати як би між іншим.

Не всі країни можуть досягти результату завдяки моїй методології. Наприклад, у США державна машина стає все більше, і потім її буде дуже важко змінити. Коли держава розростається до таких розмірів, держслужбовці стають окремим класом і бюджетні витрати вже неможливо урізати. Подивіться на Грецію: як тільки там намагаються звільнити людей, що працюють на уряд, тут же отримують безлади на вулицях.

 — Чи існують компанії, які не можуть здійснити реформи за методологією Адізеса?

 — Звичайно. Якщо, наприклад, президент компанії — сучий син, який прагне тільки заробляти гроші і вимагає безумовного поклоніння, якщо він закінчений матеріаліст і егоїст, то методологія працювати не буде. Нічого не вийде і в тому випадку, якщо топ-менеджер шукає когось, хто вирішить всі проблеми за нього, а сам нічого не хоче робити. Вона не підходить керівнику, який говорить: покажи мені, як більше заробляти, і не розповідай казки про людей або корпоративній культурі! Ми не з цих питань. Краще найняти консалтингову компанію, яка навчить, як звільняти людей. Ми знаємо, як будувати компанію і стосунки між людьми.
«Зазвичай випускники коледжів влаштовуються на роботу у великі компанії, де займаються написанням звітів, всякої суєтою і в підсумку перетворюються на бюрократів»
Наша методологія — для керівників, впевнених у собі. Для тих, хто не боїться, а не для тих, кому методологія Адізеса потрібна як фіговий листок, що прикриває їхню слабкість. Вона вимагає сильної і, я б сказав, духовної людини. Що я розумію під цим? Духовна людина любить людей і насправді про них піклується. Вона хоче побудувати не просто механізм із заробляння грошей, а Тадж-Махал. Тобто зробити зі своєї компанії щось дійсно прекрасне, чим можна буде пишатися.

 — Що б ви порадили випускникам шкіл? Система вищої освіти потребує постійного оновлення, і очевидно, що те, чому сьогодні вчать в інститутах, створено 30-40 років тому і вже застаріло.

 — Починайте свій бізнес. Це моя головна порада.

 — Замість того щоб вступати до університету?

 — Я вірю, що кращий університет — це навчання в процесі самого життя. Стара схема — вчитися менеджменту або ще чогось, а потім влаштовуватися на роботу — не для підприємців. Зазвичай випускники коледжів і університетів влаштовуються у великі компанії, де займаються написанням звітів, всякої суєтою і в підсумку перетворюються на бюрократів. Якщо хочете стати підприємцем, починайте власний бізнес і займайтеся ним ночами — якщо у вас недостатньо часу днем ??через навчання або чогось ще.

 — Що б ви відчули, якби на обкладинці або в списку мільйонерів Forbes?

Я молюся, щоб це не запаморочило мені голову. Якщо ти відчуваєш, що досяг всього, чого хотів, виходить, ти вже помер. Тому що живим істотам властиво до чогось прагнути. Такі речі потрібно сприймати просто як ще один крок у дорозі.
 

Вибір Адізеса

Наріжний камінь вашої методології — вчення про життєві цикли компанії. Ваш інститут — це теж бізнес. У якій стадії життєвого циклу він знаходиться?

Ми знаходимося десь між «Прайм» (пік розвитку. — Forbes) і тієї самої «пасткою засновника». З одного боку, у нас все добре: правильна структура, цінності, бачення. З іншого — можливості інституту багато в чому залежать від мене особисто. Я б міг залучити до роботи в компанії всіх синів. Але моє бачення і моя мрія не повинні стати тягарем для дітей. Нехай у них буде свій шлях. До речі, дітям я залишаю не більше 10% компанії.

 — Якщо ви даєте дітям мільйони, ви фактично руйнуєте їх. Вони не брали ніякої участі в побудові цього бізнесу, а ви їм пропонуєте скористатися готовим.

 — Моя компанія переходить у власність Adizes Graduate School — це неприбуткова організація, яка вчить людей по всьому світу. Її доходи йдуть на розширення власної діяльності, спрямованої на поліпшення світу. Хто керуватиме цим? Не знаю. Керівником може стати будь-яка людина з харизмою, здібностями, баченням і духовної упевненістю в тому, що світ можна змінити на краще. Я знайду таку людину, це питання часу.

 — І наостанок, що б ви порадили сучасному керівникові для розвитку крім використання методології Адізеса?

 — Я постійно вчуся. І це мій персональний вибір. Як дізнатися більше про себе? Займайтеся йогою: це зробить вас більш глибокої особистістю. У всіх нас є страхи з дитинства, а також накопичені протягом життя. Як контролювати свої думки? Фантастично сильна річ — медитація.

Ці два інструменти — йога та медитація — допоможуть вам стати кращим керівником, ніж ви є сьогодні. Повірте, це дієвіше будь-якого управлінського курсу, який ви можете пройти у своєму житті.

ВКонтакте Buzz Live journal Facebook Twitter

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишою і натисніть CTRL+Enter
Лист у редакцію
Ви не авторизувались.
Якщо у вас вже э обліковий запис ВКурсе.ua, увійдіть або зареєструйтесь.
ваш коментар:

Читайте також:

Україна може піднятися в рейтингу Doing Business на 10 позицій

31 травня 2017, 09:07

Дмитро Дубілет і команда iGov запропонували безкоштовно створити систему для електронної подачі документів на отримання ліцензій

25 травня 2017, 17:21

Останні новини за сьогодні: