Новини / Бізнес / Що отримали олігархи від домовленостей України з Росією?
10 січня 2014, 17:47
Розмір шрифта: А А А

Що отримали олігархи від домовленостей України з Росією?

Що отримали олігархи від домовленостей України з Росією?, українські олігархи, Україна, Росія, Сергій Курченко, співпраця, Віктор Пінчук, Сергій Тарута, Ринат Ахметов, ДТЕК, ВЕТЕК, Вадим Новінський, В’ячеслав Богуслаєв, Володимир Продивус
Що отримали олігархи від домовленостей України з Росією?

Спираючись на дані деяких опублікованих фрагментів угод, підписаних Януковичем, у Москві аналітики спробували прорахувати вигоду компаній, підконтрольних українським олігархам, від економічного зближення з Росією.

Сергій Курченко

Ще до московського візиту Віктора Януковича ЗМІ заговорили про можливу зміну посередника в схемі постачань газу в Україну. Зокрема — про те, що в тандем «Нафтогазу України» і групи Дмитра Фірташа може влитися третій гравець — компанія «ВЕТЕК» Сергія Курченко. Називалися і конкретні цифри — наприклад, за однією з версій, існує можливість укладення контракту між російським «Газпромом» і «ВЕТЕК» на поставку 10 млрд. куб. м газу з 1 січня 2014 року за ціною $210-230 за тисячу кубометрів. Це значно більш низька ціна в порівнянні з тією, на яку «Газпром» нібито погодився для «Нафтогазу України» — $268,5 за тисячу кубометрів. Якщо округлити різницю між двома цінами до $50 за тисячу кубометрів, то для обсягу 10 млрд. куб. м газу набіжить дельта в розмірі півмільярда доларів. Правда, поки що незрозумілі і справжня ціна, і те, скільки саме газу зможе отримати Курченко. Тому, поки ми не можемо говорити скільки від цих домовленостей може виграти самий молодий олігарх.

Однак це не єдиний можливий виграш молодого бізнесмена. 18 грудня російський сайт Neftegaz.ru повідомив, що РФ збирається відновити (після трирічної перерви) використання нафтопроводу «Одеса — Броди» для поставок нафти на Одеський НПЗ. Поставки повинні поновитися в першому кварталі 2014 року. За даними сайту, графік поставок (поки ще не схвалений Міненерго РФ) передбачає постачання протягом першого кварталу 750 тисяч тонн нафти на суму в $600 млн. Зараз завод отримує нафту з моря через Одеський порт. За оцінками фахівців, нафтопровід дозволить знизити витрати «ВЕТЕК» на постачання нафти не менш ніж на $10 за тонну. Якщо помножити на 750 тисяч тонн, виходить $7,5 млн. чистої вигоди тільки за перший квартал, за рік може набігти $30 млн.


Віктор Пінчук

Виграш власника компанії «Інтерпайп» Віктора Пінчука — в тому, що Росія пообіцяла зняти обмеження на імпорт труб походженням з України. Раніше, в квітні 2013 року, РФ виступила проти пролонгації на друге півріччя 2013 року угоди про регулювання поставок деяких видів сталевих труб, що походять з України, у країни Митного союзу (МС). Після того МС не продовжив безмитні постачання українських труб в рамках квот на друге півріччя поточного року. Розмір мита для трьох підприємств «Інтерпайпу» — Нікопольського трубопрокатного, Новомосковського трубного заводів та «Ніко Тьюб» — становить 19,4%, тоді як рентабельність трубного бізнесу, за оцінками інвестиційної компанії Concorde Capital, не перевищує 16%. Отже, продавати труби в Росію стало абсолютно невигідно. До такого ж висновку прийшла інвестиційна компанія Eavex Capital. За її оцінками, скасування квот на безмитні поставки зробили українську продукцію дорожче на 3-5% у порівнянні з середніми ринковими цінами в РФ. Слід додати, що непродовження на друге півріччя 2013 року квот на безмитне ввезення української трубної продукції стало однією з головних причин технічного дефолту «Інтерпайпу» в листопаді. Компанія не змогла вчасно виплатити кредиторам борг у розмірі $106 млн. і почала переговори про реструктуризацію заборгованості.

У фінансовому звіті «Інтерпайп» за 2012 рік зазначено, що на продажах труб в Росії компанія заробила $497 млн. Таким чином, якщо дійсно в 2014 році «Інтерпайп» зможе продати в Росію стільки ж труб, як і в 2012 році, то дохід «Інтерпайпу» від цих поставок складе півмільярда доларів, а прибуток (16%) — $80 млн.


Сергій Тарута

Скасування обмежень на імпорт труб походженням з України стосується також корпорації «Індустріальний союз Донбасу» («ІСД»), співвласником якої є Сергій Тарута. Ця корпорація контролює ВАТ «Дніпропетровський трубний завод» («ДТЗ»), яке мало велике замовлення від російських партнерів. В червні 2013 року 47% персоналу «ДТЗ» (1192 людини) отримали повідомлення про скорочення. Власники заводу повідомили профспілки про те, що завод буде поставлено на консервацію. Зараз міністр промислової політики України Михайло Короленко стверджує, що «ДТЗ» вже відновив роботу.

Для ВАТ «Дніпровський металургійний комбінат ім. Дзержинського» (Дніпродзержинськ), яке також належить корпорації «ІСД», важливою є обіцянка Росії припинити антидемпінгове розслідування щодо арматури родом з України, яке було розпочато Євразійською економічною комісією у листопаді 2013 року. У той же час цьому підприємству вигідно і скасування Україною квот на імпорт коксівного вугілля з Росії. Варто нагадати, що квоти на імпорт коксівного вугілля було встановлено урядом України в березні 2013 року. І вже в червні Тарута заявив: «Ми навіть розглядали на раді директорів корпорації рішення про зупинку нашого підприємства в Дніпродзержинську, тому що збитки, які можуть виникнути при відсутності якісного вугілля, можуть спричинити великі витрати, зростання собівартості. Тому простіше закрити завод, чим далі працювати».

Загальний обсяг доходів, які отримають підприємства корпорації «ІСД» завдяки московським угодами, можна оцінити в 50-60 мільйонів доларів в рік.


Рінат Ахметов

Припинення антидемпінгового розслідування щодо української арматури стосується також компанії «Метінвест», співвласниками якої є Рінат Ахметов та Вадим Новінський. Серед підприємств, що належать «Метінвесту», найбільші обсяги експорту арматури в Росії мають ВАТ «Єнакіївський металургійний завод» і його Макіївська філія.

А для компанії «ДТЕК», яка теж належить Ахметову, дуже корисним є зниження ціни на російський газ. «ДТЕК» сама називає себе «ключовим гравцем на ринку генерації електроенергії України». Її виробничі енергогенеруючі потужності представлені ТОВ «ДТЕК Східенерго», ВАТ «Київенерго» і ПАТ «ДТЕК Західенерго», співпрацюють з ДП завод «Електроважмаш».

Загальна встановлена потужність цих підприємств становить 18,2 ГВт. Крім енергогенерації, «ДТЕК» володіє потужними підприємствами з видобутку коксівного вугілля, яке споживається компанією «Метінвест», і енергетичного, яке споживається енергогенеруючими компаніями «ДТЕК». Ці останні споживають також і державне вугілля, але намагаються уникнути його через його високу ціну. У січні-лютому 2013 року вже був скандал, коли «ДТЕК» перестала приймати вугілля державних вугледобувних об‘єднань. Якщо компанія почне отримувати російський газ за ціною на 30% нижче, ніж раніше, то ніяке державне вугілля їй взагалі не потрібно.

Загальний обсяг доходів, які отримають компанії «Метнівест» і «ДТЕК» у разі виконання російських обіцянок, можна оцінити в кілька сотень мільйонів доларів на рік.


Вадим Новинський

Нещодавно громадянин Росії, а нині народний депутат України Вадим Новинський отримає додаткові доходи не тільки як партнер Ріната Ахметова в «Метінвесті», але і як власник ВАТ «Чорноморський суднобудівний завод» (місто Миколаїв) і «Херсонський суднобудівний завод», що входять до його складу «Смарт-холдингу». Міністр промислової політики України Михайло Короленко оголосив, що після останніх угод з Росією «співробітництво в галузі суднобудування потенційно може принести додаткові замовлення на будівництво танкерів, газовозів, нафтових платформ для освоєння Арктичного шельфу, на оновлення танкерного і рибальського флоту Росії на суму понад $4 млрд. до 2020 року». Цікаво, що гендиректор «Смарт-холдингу» Олексій Пертін оголосив про обіцяні йому російські замовлення на траулери і газовози «на $4 млрд. до 2020 року» ще 13 грудня, тобто за чотири дні до того, як Віктор Янукович вилетів до Москви. А пообіцяв йому ці замовлення Микола Азаров під час зустрічі прем’єра з промисловцями у Києві.

Якщо розділити $4 млрд. на сім років, вийде більше півмільярда на рік. Однак зрозуміло, що спочатку річний обсяг замовлень буде значно менше — а далі невідомо, Росія буде виконувати свої обіцянки або забуде про них.


В‘ячеслав Богуслаєв

Народний депутат України і за сумісництвом президент і генеральний конструктор АТ «Мотор Січ» В’ячеслав Богуслаєв відомий як один з самих ярих прихильників економічної інтеграції з Росією. У пакет документів, підписаних під час останнього візиту Віктора Януковича до Москви, увійшла угоду про реалізацію заходів державної підтримки відновлення серійного виробництва літаків сімейства Ан-124 з двигунами Д-18Т та їх модифікаціями. Ці двигуни, як раз і виробляє підприємство Богуслаєва. Ще в серпні 2013 року віце-прем'єр Юрій Бойко заявляв, що «на сьогодні є опціони на 61 літак» і що 50 з них має намір придбати російська вантажна авіакомпанія «Волга-Дніпро». За даними цієї авіакомпанії, ціна нового двигуна Д-18Т повинна становити $11 млн. Для кожного літака потрібно чотири двигуна, крім того, на кожні 20 літаків необхідно мати сім резервних двигунів. Отже, для 61 літака потрібно 265 двигунів, а їх сумарна ціна повинна скласти більше $2,9 млрд.

Втім, у квітні 2012 року «Волга-Дніпро» вже заявляла про наміри придбати 40 (а не 50) літаків Ан-124, і при цьому уточнювала: «до 2030 року». Швидше за все, саме на такий термін або ще більш тривалий розтягнеться і нинішня російська обіцянку. Це буде означати замовлення для АТ «Мотор Січ» в середньому приблизно на $170 млн. у рік. Яким буде замовлення на 2014 рік (і чи буде воно взагалі), поки залишається під питанням. 


Володимир Продивус

ВАТ «Мостобуд», власником якого є народний депутат від ПР Володимир Продивус, ще в листопаді цього року згадувалася в мас-медіа за справу про банкрутство. Але тепер можна очікувати, що вона значно поліпшить своє фінансове становище. У числі тих витрат, які планується профінансувати завдяки російському кредиту, деякі джерела називають і мостові переходи через Дніпро в Запоріжжі, відомі як один із найбільших довгобудів України. У листопаді цього року губернатор Олександр Пеклушенко пообіцяв, що перша черга мостових переходів у Запоріжжі буде здана вже восени 2014 року, і підкреслив, що це питання тримає на особистому контролі Президент України. Але для завершення першої черги будівництва необхідно ще більше мільярда гривень. Тепер ці гроші є звідки взяти.

ВКонтакте Buzz Live journal Facebook Twitter

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишою і натисніть CTRL+Enter
Лист у редакцію
Ви не авторизувались.
Якщо у вас вже э обліковий запис ВКурсе.ua, увійдіть або зареєструйтесь.
ваш коментар:

Читайте також:

Київ у найближчі 20 років планує розбудовувати правий берег

26 лютого, 09:14

Останні новини за сьогодні: