Новини / Бізнес / Євген Сисоєв: Від кого чекати «розумних грошей» українським стартапам
13 листопада 2012, 08:45
Розмір шрифта: А А А

Євген Сисоєв: Від кого чекати «розумних грошей» українським стартапам

Євген Сисоєв: Від кого чекати «розумних грошей» українським стартапам, венчурні фонди, підприємці, капіталізація, інвестиції, покупці
Євген Сисоєв: Від кого чекати «розумних грошей» українським стартапам

Де шукати покупців на компанію в сегменті consumer internet? Є три варіанти: Україна, Росія і Захід. Тут важливо знайти «правильні» гроші і не зруйнувати бізнес

В Україні є сильні підприємці з дуже перспективними проектами на відносно ранній стадії, але вже з капіталізацією $ 5-10 млн. Вони не готові продавати контрольні пакети акцій своїх компаній — чи готові, але за економічно необгрунтованими оцінками. Початківці компанії шукають «розумні гроші» — інвестиції від провідних бізнес-ангелів чи венчурних фондів, можливо, від стратегів при наявності можливості в перспективі отримати «велику морквину». Такі гроші допоможуть виростити, а не зруйнувати бізнес.

На жаль, багато локальних «офлайнових» інвесторів і ФПГ віддають «данина моді», набуваючи високотехнологічні проекти. В угодах проглядається «приватизаційна ментальність»: відразу купувати контрольний пакет, поставити свій «професійний» менеджмент, почати контролювати грошові потоки і сподіватися на зростання капіталізації.

У стартапах все працює інакше. Важливо мати суперзаряджених і енергійних підприємців, які працюватимуть на зростання бізнесу в режимі 24/7 — в інтернеті більшу частину прибутку збирають проекти № 1 на ринку. Їх потрібно мотивувати значною часткою в компанії, бажано контрольної. Менеджмент проектів повинен мати право приймати критичні рішення навіть вночі, а не чекати затвердження на черговій планерці за участю акціонерів.

У Росії є приклади правильних підходів відомих підприємців до інвестицій. Наприклад, Алішер Усманов інвестував у венчурний фонд DST, а Михайло Абизов — у венчурний фонд Bright Capital. Великому українському бізнесу є чому повчитися.

Україна

У 2012-2013 рр.. «Офлайнові» підприємці і бізнес-групи залишаться інвесторами № 1 або покупцями українських проектів у сфері consumer internet & e-commerce. Виявляють до них інтерес і локальні ФПГ (наприклад, EastOne, СКМ Digital Ventures), і стратеги (наприклад, UMH Group).

Нещодавно фонд Черновецького публічно оголосив про зацікавленість в інвестуванні в IT-сектор. Правда, поки залишається загадкою, стане він купувати проекти цілком або виступить в ролі венчурного інвестора.

Ряд локальних бізнес-груп вже зробили значні придбання. Зокрема, в 2010-2011 рр.. найактивнішим локальним стратегом стала UMH Group, яка скупила i.ua, bigmir.net, korrespondent.net (сегмент online media), і пізніше, об'єднавшись з digital-активом СКМ, — tochka.net.
Росія

Багато експертів очікують значної активності російських стратегів в придбанні українських компаній. І це здається логічним — Україна є другим за значенням споживчим ринком СНД. Тим не менш, компанії в Росії так сфокусовані на реалізації потенціалу у себе на батьківщині і утриманні лідерських позицій, що просто не можуть собі дозволити розпорошувати ресурси на суміжні країни.

Раніше DST (пізніше Mail.ru Group) і «Російські Фонди» виступали активними M & A-гравцями в Україні. Разом вони придбали meta.ua, nezabarom і finance.ua. У 2012 р. єдиною значущою покупкою в Україні Mail.ru Group став домен mail.ua з поштовим бізнесом.

Мій досвід спілкування з великими стратегами з Росії говорить про те, що вони придивляються до активів в Україні, але реально будуть готові до поглинань місцевих компаній не раніше, ніж через 2-3 роки. Швидше, нові придбання здійснять непрофільні фінансові інвестори з Росії.

Низький інтерес російських компаній і стратегів до нашого ринку — це і добре, і погано для України. Добре, тому що локальні проекти поки мають можливість жити в умовах відносно низької внутрішньої конкуренції, погано, тому що ліквідність інвестицій та оцінка бізнесів теж залишаються на низькому рівні.
Захід

Очікування стартапів щодо придбання західними гравцями збільшила покупка Viewdle найбільшим пошуковиком. Але за аналогією з російськими інтерес західних стратегів до українських компаній проявиться не раніше, ніж через 2-3 роки. В осяжній перспективі вони будуть більше цікавитися бізнесами в області розробки ПЗ та ігровими студіями, ніж інтернет-проектами.

На найбільші інтернет-проекти претендентом № 1 може стати Naspers, але заважає непрозорість ринку. Allegro Group (підрозділ Naspers) історично є найактивнішим західним стратегом в Україні. В її портфелі відомі в Україні проекти Aukro, ModnaKasta, Prom.ua, Slando, але за останні 12 місяців не відбулося жодної угоди. Останнє придбання — шопінг-клуб ModnaKasta «дістався» групі після придбання Naspers у 2011 р. Markafoni Group, яка тоді мала «дочку» в Україні.

Як правило, західні венчурні фонди або стратеги в першу чергу дивляться на Росію. За моєю оцінкою, грошей, спрямованих на M & A і інвестиції в російський сектор consumer internet & e-commerce, в 100 (!) Більше, ніж в український. І це притому, що населення нашої країни менше тільки в 3,2 рази, а ВВП — в 11,2 рази. У Росії тільки OZON або KupiVIP залучили грошей більше всіх разом узятих наших інтернет-проектів.

ВКонтакте Buzz Live journal Facebook Twitter

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишою і натисніть CTRL+Enter
Лист у редакцію
Ви не авторизувались.
Якщо у вас вже э обліковий запис ВКурсе.ua, увійдіть або зареєструйтесь.
ваш коментар:

Читайте також:

Останні новини за сьогодні: