Новини / Бізнес / Банкам доведеться відповідати за крадіжку грошей з карт клієнтів
15 вересня 2016, 09:46
Розмір шрифта: А А А

Банкам доведеться відповідати за крадіжку грошей з карт клієнтів

Банкам доведеться відповідати за крадіжку грошей з карт клієнтів, крадіжка грошей, банківська картка, клієнт
Банкам доведеться відповідати за крадіжку грошей з карт клієнтів

Гроші українців, які отримують платіжні карти після 9 вересня, мають кращий захист в порівнянні з іншими клієнтами. У цей день набрала чинності постанова НБУ № 382, ??яким банкам заборонили перекладати всю відповідальність за крадіжку грошей з карт на їх власників.
«Умови договору не повинні містити вимогу про безумовну відповідальність користувача електронного платіжного засобу за неналежний переклад, за винятком, якщо доведено, що дії або бездіяльність користувача призвели до втрати електронного платіжного засобу користувача, розголошенню ПІН-коду або іншої інформації, яка дозволяє ініціювати платіжну операцію», — йдеться в нових правилах роботи з платіжними картами.

На власників чинних 30,8 млн активних платіжних карт ця норма не поширюється. «Закон зворотної сили не має», — заявив директор департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку НБУ Сергій Шацький. Банки поки не планують змінювати чинні договори. «На даний момент договір комплексного банківського обслуговування Ощадбанку не містить норми про безумовну відповідальність користувача платіжної картки за вчинення шахрайських операцій по його рахунку. Згідно з угодою, клієнт несе повну відповідальність за здійснення шахрайських операцій по його рахунку тільки в тому випадку, якщо встановлено, що він розголосив дані своєї платіжної карти (номер, PIN-код, CVV2-код), — повідомили в прес-службі Ощадбанку. — Щодо договорів, укладених з клієнтами до 9 вересня, постанова НБУ № 382 не містить вимогу застосування зазначеної норми до таких договорів».
Нові правила не означають, що клієнти отримають компенсацію в разі будь-яких шахрайських операцій з картами. «Користувач після виявлення факту втрати електронного платіжного засобу зобов'язаний негайно повідомити банк у спосіб, передбачений договором. До моменту повідомлення банку ризик збитків від здійснення операцій та відповідальність несе користувач, а з моменту повідомлення — банк, — говорить директор з правових питань АльтБанка Арсен Сорока. — У постанові НБУ йдеться тільки про неможливість покладання в договорах про використання електронного платіжного засобу всій відповідальності за шкоду за платіжними картками на клієнта. Але це навіть при наявності такого застереження, в тому числі в договорах, укладених до 9 вересня, не позбавляло клієнтів права вимагати від банків повернення грошей за операціями, які вони не проводили».
докази провини
Банкіри вважають, що дії власників карт досить часто стають причиною крадіжки грошей. «Почастішали випадки, коли шахраї обманом вивідують у власників карт необхідні дані, які потім використовують для несанкціонованих операцій, в першу чергу в інтернеті. Хотілося б нагадати всім користувачам платіжних карт про неприпустимість розголошення будь-кому особистих даних або даних платіжної картки, навіть якщо той, хто телефонує вам людина представляється співробітником СБУ, поліцейським або співробітником банку, — розповідає директор департаменту карткових продуктів і альтернативних каналів продажів Укргазбанку Інна Тютюн. — Крім того, ми рекомендуємо клієнтам підключати послугу «М-банкінг», що дозволяє контролювати всі операції, що проводяться з картою, і оперативно реагувати у випадках, коли по карті проводяться несанкціоновані клієнтом операції. Якщо клієнт відмовився від цієї послуги, то відповідальність за всі операції і ризик втрат від шахрайських операцій покладається на клієнта».
Але клієнтам не варто сильно переживати. «Довести провину клієнта складно, я б сказав, що практично неможливо. На мій погляд, допоможе обмін інформацією між банками, можливо, в рамках системи Еxchange-online Української міжбанківської асоціації ЕМА (якщо аналогічні ситуації по клієнту вже були в інших банках) і детальний аналіз історії розрахунків клієнта», — зазначає заступник начальника процесингового центру Індустріалбанку Євген Яхній.
перевірки шахрайства
Щоб дізнатися причину крадіжки, банки проводять розслідування, оскільки слів клієнта їм недостатньо. «Для розслідування запитуються документи щодо трансакцій від торгових точок, в яких були проведені операції, відправляються запити банкам-еквайєра; ведеться активна взаємодія з іншими українськими та європейськими банками-емітентами для отримання інформації про схожі випадки непідтвердження і пошуку можливого джерела компрометації даних. У розпорядженні банку є вся історія використання карт клієнта, яка дозволяє визначити характерність або нехарактерні тієї чи іншої операції, торгової точки для держателя, — каже керівник управління платіжних карт Піреус Банку Олена Горлушко. — На основі зібраних даних робляться висновки про те, чи не стали дії або бездіяльність клієнта — власника платіжної картки причиною того, що в подальшому по карті були проведені несанкціоновані власником операції».

Тому нове правило не означає, що клієнт зможе отримати компенсацію відразу ж після крадіжки грошей. «У разі проведення несанкціонованої операції по карті процедура звернення клієнта в банк залишається без змін. Лише після проведення відповідного розслідування із залученням міжнародних платіжних систем, банки-еквайра, органів МВС та кіберполіції і визнанням заяви клієнта обгрунтованим кошти зараховуються на картковий рахунок клієнта», — пояснює начальник відділу безпеки карткового бізнесу Ідея Банку Вадим Яковець.

ВКонтакте Buzz Live journal Facebook Twitter

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишою і натисніть CTRL+Enter
Лист у редакцію
Ви не авторизувались.
Якщо у вас вже э обліковий запис ВКурсе.ua, увійдіть або зареєструйтесь.
ваш коментар:

Читайте також:

За борги по комуналці з карт українців спишуть гроші

4 квітня 2017, 09:48

За рахунок чого салони краси виживали в 2016 році

3 лютого 2017, 11:58

Майбутнє без карток: стартап з США нарешті випустить заміну кредиткам

2 лютого 2017, 09:55

Клієнти Приватбанку зможуть оформлювати розстрочку через Facebook

26 січня 2017, 17:56

Останні новини за сьогодні: