Новини / Економіка / До літа українцям готують нові податкові сюрпризи
30 травня 2017, 16:17
Розмір шрифта: А А А

До літа українцям готують нові податкові сюрпризи

До літа українцям готують нові податкові сюрпризи, податки, ГФС, ПДВ, податкова реформа
До літа українцям готують нові податкові сюрпризи

У влади закінчуються останні терміни для податкових нововведень.

За законом, всі податкові новації, які планується впроваджувати в наступному році, повинні бути затверджені до 1 липня поточного року.

Один з таких сюрпризів вже був анонсований. Це податок на виведений капітал, про який вже писав UBR.ua.Втім, це ще не все. Є ще ряд новацій, з якими платникам доведеться зіткнутися вже цього літа. Зокрема, це реформування роботи ГФС і автоматичне блокування відшкодування ПДВ.

З податкової приберуть «своїх»
У ГФС зараз відбуваються великі зміни. Справа в тому, що законом №1797 від 21 грудня 2016 року в рамках так званої «антикорупційної реформи органів ГФС» були істотно підправлені норми Податкового кодексу в частині адміністрування податків.

І хоча закон вступив в силу з початку року, концепція реформування Державної фіскальної служби була схвалена урядом тільки в кінці березня, а реальна робота по її реалізації лише розпочато. Так, нова редакція ст. 19 Податкового кодексу чітко розмежовує повноваження районних і обласних податкових органів.

«На рівні податкових інспекцій, які тепер надають тільки сервісні послуги, залишилися всього чотири функції: підтвердження реєстрів, видача довідок, свідоцтв та прийняття звітності. Крім того, за інспекціями зберігається обов‘язок консультування платників податків», — розповіла начальник головного управління ГФС р. в Києві Людмила Демченко.За її словами, до початку реорганізації 1 квітня 2017 року, у столичних районних інспекціях працювало 1,8 тис. осіб, з яких залишилося лише близько 800, а решта — переводяться в київський главк.

Це важко сприймається як самими податківцями, так і бізнесом. Наприклад, бухгалтери роками звикли спілкуватися зі своїм інспектором. Але ідея реформи, за словами податківців, як раз і полягає в розриві цих неформальних зв’язків і мінімізації контакту бізнесу з чиновниками.

Вся перевірочна робота зосереджується на рівні обласних підрозділів ГФС. Скажімо, в Києві всі звикли, що в кілька відділів по 10 районам. А тепер створено єдиний відділ оподаткування юридичних осіб, де інспектори проводять камеральні перевірки.

«Рішення-повідомлення за несвоєчасну подачу податкової звітності, за механічні або автоматичні помилки — всі рішення будуть прийматися на рівні київського главку», — розповіла Людмила Демченко.Реформа управління податкового аудиту почалася ще рік тому, в порядку пілотного проекту. Результатами податківці задоволені: кількість перевірок скоротилася в два рази, з подвоєнням їх результативності (стягнуто приблизно 1 млрд грн в 2015 році, і 1,1 млрд грн у 2016 році).

Чого чекати
За словами Людмили Демченко, зараз податківці створюють єдиний підрозділ (наприклад юросіб) і для перевірок фізосіб.

«Всі рішення-повідомлення з транспортного податку, податку на нерухомість та землю повинні бути виписані і надіслані платникам до 1 липня 2017 року. А це дуже важко зробити в ході реформування самої системи контролю», — запевнила вона.

Поки головна проблема — брак кадрів (приблизно 20%) у нових відділах перевірочної роботи, куди не захотіла переходити частина працівників районних інспекцій.

«Це катастрофа. Якщо раніше у відділах оподаткування юросіб була 100% завантаження персоналу, то зараз 360 вакансій буде заповнено лише близько 200. Аналогічна ситуація по оподаткуванню фізичних осіб. Ми будемо подавати в Мінфін наші пропозиції про створення офісу фізичних осіб на базі управління. Тому що це дуже актуальне питання», — підкреслила Демченко.Втім, брак персоналу, так само як і передача частини повноважень Мінфіну (в частині податкового регулювання), на думку юристів, може виявитися на руку бізнесу.

Керуючий партнер міжнародної юридичної компанії ICF Legal Service Наталія Ульянова прогнозує, що після того, порядок проведення перевірок та їх періодичність будуть жорстко регламентовані законом, адміністративний тиск на бізнес знизиться. В тому числі після заміни податкової міліції службою фінансових розслідувань.

Поки в столиці, в порядку експерименту, впроваджують пілотний проект щодо укладення договору про визнання електронних документів протягом однієї доби. Як відомо, на офіційну реєстрацію такого договору відводиться 5 днів (в електронному вигляді) і 20 днів — якщо поштою.

«Буває маса звернень платників в останні дні, коли строки подання накладних закінчуються, а договір податкова не підписує. Зараз, якщо немає претензій до платника, або це нове підприємство, яке не підпадає під критерії ризику, договір укладається за день. Півтора місяці працюємо в такому режимі і скарг стало значно менше: замість 146 жолоб в місяць, зараз тільки 10», — кажуть у ГФС р. Києва.Бізнес більше сподівається на скорочення повноважень ГФС і автоматизацію процесів, особливо, що стосуються адміністрування ПДВ.

Проблемний ПДВ
Найбільше проблем бізнесу традиційно виникає із сплатою ПДВ. Що не дивно: цей податок становить майже половину бюджетних надходжень столиці (46%). Як відомо, нова редакція ПК (закон №1797) передбачає механізм зупинки з 1 квітня 2017 року реєстрації «ризикових» податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН). А також відновлення такої реєстрації після того, як платник представить податківцям відповідні пояснення і докази. З 1 квітня по 1 липня 2017 року система працює в тестовому режимі, тобто без фактичної зупинки реєстрації податкових накладних.

Як раніше повідомляла віце-президент УСПП Юлія Дроговоз, Мінфін повинен розробити критерії ризиковості операцій, які можуть стати причиною зупинки податкових накладних.

«Робота в тестовому режимі показала, що фіктивний податковий кредит щомісячно складав 500-700 млн грн, але з 3 квітня, коли ми стали використовувати напрацювання автоматичного блокування, вже видно, що тільки за один місяць в Києві сформовано такий кредит лише на 80 млн грн», — розповіла Людмила Демченко.Втім, самі податківці визнають, що в частині відшкодування ПДВ виникає дуже багато питань у бізнесу.

Наприклад, за словами Наталії Ульянової, з боку платників податків вже є скарги на те, що деякі дані з реєстру пропадають, а окремими заявками присвоюють нові дати. Юрист відзначає, що тестовий режим системи блокування накладних показав, що не всі рішення об'єктивні, так як їх раніше приймають люди — спеціальна комісія при ГФС, що складається з чиновників фіскальної служби.

Наприклад, однією з підстав для блокування може стати невідповідність у вхідних і вихідних кодах товарів і послуг. Що може свідчити про так званою схемою «скрутки» для формування фіктивного відшкодування ПДВ.

Однак, як відзначає Юлія Дороговоз, податковий облік сильно ускладнює необхідність вказувати в реквізитах ПН коди товарів за УКТЗЕД та коди послуг.

За словами судді Вищого адміністративного суду України Наталії Блажівської, за результатами оскарження в суді можна сказати, пройшла та чи інша реформа успішно.«Важливо дотримуватися принципів. Наприклад, принцип стабільності 4.1.19 ПК. Щоб не було різних рішень з одного і того ж питання. Важливим є також принцип передбачуваності, порушення якого може нівелювати введення нового податку, такого як податок на виведення капіталу», — зазначила Блажівська.

Тому вже восени стане зрозуміло, наскільки нова система адміністрування ПДВ і реформа податкової служби виявилися успішними.
 

ВКонтакте Buzz Live journal Facebook Twitter

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишою і натисніть CTRL+Enter
Лист у редакцію
Ви не авторизувались.
Якщо у вас вже э обліковий запис ВКурсе.ua, увійдіть або зареєструйтесь.
ваш коментар:

Читайте також:

Все більше українців починають платити податки в Польщі

30 травня 2017, 15:45

Українців можуть змусити платити податок за електронні гаманці

29 травня 2017, 14:36

В Україні обіцяють рекордно знизити відразу два податки

23 травня 2017, 17:33

Останні новини за сьогодні: