Новини / Економіка / Медична реформа в Україні: що отримають лікарі та пацієнти
9 березня 2017, 16:53
Розмір шрифта: А А А

Медична реформа в Україні: що отримають лікарі та пацієнти

Медична реформа в Україні: що отримають лікарі та пацієнти, медична реформа, система охорони здоров'я, Уляна Супрун
Медична реформа в Україні: що отримають лікарі та пацієнти

Реформа системи охорони здоров‘я — складний процес, безпосередньо пов’язаний з життям людей. Яких сюрпризів варто чекати українцям?

Якщо запитати у пересічного українця, чи задоволений він якістю медичних послуг у країні, швидше за все, відповідь буде негативною. Навздогін вам можуть розповісти безліч історій, не в кращому світлі описують медичний побут. Статистика підтверджує особистий досвід: в Україні люди живуть в середньому на 10 років менше, ніж у країнах Євросоюзу. Як змінити ситуацію та навести порядок в системі охорони здоров'я?Що відбувається з реформою медицини і що отримає в кінцевому підсумку лікарі і пацієнти?

Цим питанням присвятили одну з панелей конференції Трансформація‘17, організованою платформою VoxConnector. Учасниками дискусії стали в. о. міністра охорони здоров’я України Уляна Супрун, керівник економічних і політичних досліджень Київської школи економіки Наталія Шаповал, експерт Реанімаційного пакету реформ Тетяна Юрочко, сімейний лікар Євген Гончар і заступник генерального директора зі стратегічного розвитку клініки Ісіда Олег Петренко.Про реформу охорони здоров‘я в цілому

Уляна Супрун: Думаю, кожен українець мріє про таку систему охорони здоров’я, яка буде надавати якісні медичні послуги. Зараз в Україні діє радянська система охорони здоров‘я Семашко. Вона централізована і фінансує існування самої системи. Страхова система охорони здоров’я, яку ми зараз запроваджуємо, фінансує конкретний об‘єкт надання медичних послуг — лікаря або лікарні. При такій системі кожен українець зможе отримати гарантований безкоштовний пакет медичних послуг, який буде оплачувати держава. Ви зможете отримати базові послуги, звертатися до обраного вами сімейного лікаря або в лікарню (як комунальної, так і приватної). Реформа триватиме три роки.

Перший рік — зміна системи на первинному рівні. Зараз ми можемо фінансувати 100% усіх наданих медичних послуг. На інших рівнях пацієнт зобов’язаний буде частково доплачувати за медпослуги (особисті кошти, приватні страховки або субвенція з держбюджету малозабезпеченому населенню). Пацієнт буде чітко розуміти, які послуги і в якому пакеті він може отримати. Все буде чітко визначено як для лікарів, так і для пацієнтів, і все буде певний тариф. Українцям для отримання гарантованого безкоштовного пакету медичних послуг (консультація лікарів первинної ланки та екстрена медична допомога) буде потрібно тільки паспорт. Їх отримають всі, незалежно від віку і соціального статусу. Якщо ми обрали європейський шлях розвитку України, наша медична система також повинна відповідати європейським стандартам.Олег Петренко: В Україні існують приватні медичні сфери (стоматологія, офтальмологія, репродуктивна медицина), які демонструють надзвичайну ефективність. Як показала практика, чим менше в них держави, тим краще їх показники.

Але є одна проблема — велика частина населення не може собі дозволити обслуговування в таких клініках. Предмет реформи охорони здоров‘я в Україні — з’єднати очікування українців щодо якісної медицини з дійсно якісними послугами. Безкоштовної медицини не існує. Є безоплатна медицина на рівні екстреної допомоги на первинному рівні — переважно прості медичні послуги. Як забезпечити безоплатність? Більшість реформ, які робить зараз Міністерство охорони здоров‘я, пов’язані з ефективністю використання бюджетних коштів. Але Україна — бідна країна. Навіть якщо ми правильно (і без корупційних ризиків) розподілимо бюджетні кошти, їх вистачить на покриття лише малої частки послуг. Ми не зможемо утримувати існуючу інфраструктуру. Щоб ефективно використовувати кошти як на первинному, так і на вторинному рівні, ті, хто ними користується, повинні мати господарську автономію. Але є великі сумніви, що у головлікарів є для цього компетенція.

Про фінансування галузі та ринку медичних послуг

Супрун: Ми змінюємо процедуру фінансування системи таким чином, щоб кошти державного бюджету витрачалися не на фінансування інфраструктури медичних установ, оплату комунальних послуг і зарплат медперсоналу, а на оплату медичних послуг, які ми фактично отримуємо. Якщо ми звернулися до сімейного лікаря, в лікарні або діагностичний центр, то державний бюджет повинен платити саме за ці послуги. Це і буде пряме і прозорий розподіл сплачених нами податків до держбюджету. Це концепція «гроші йдуть за пацієнтом».

Іншими словами, це державне страхування нашого здоров‘я. Ціни на ліки зараз дуже високі. Міністерство охорони здоров’я розуміє, що з цим треба якось боротися. Перший крок — державні закупівлі лікарських засобів для медичних установ через міжнародні організації. В цьому році з бюджету виділено 5,9 млрд грн на закупівлю ліків.

Крім цього, ми запускаємо процес реімбурсації (компенсації коштів на придбання ліків) на ліки від серцево-судинних захворювань, цукрового діабету 2-го типу і бронхіальної астми. Якщо ви в аптеці пред‘явіть рецепт на відповідні препарати, вам зобов’язані надати безкоштовно. Але якщо ви хочете придбати дорожчий їх аналог, будьте готові заплатити, але тільки різницю у вартості.

Наталя Шаповал: В Україні, як і в будь-якій іншій країні, дуже важко реформувати систему охорони здоров‘я, оскільки вона безпосередньо пов’язана з життям і здоров‘ям людей. Найважливіший механізм медичної реформи — зміна процедури фінансування. Ми повинні перейти від системи освоєння бюджетних коштів до системи, в якій будуть прогнозувати, скільки і які послуги необхідно надати населенню в цьому і наступних роках. І відповідно, скільки коштів з бюджету потрібно виділити під ці послуги. Це раціоналізація використання ресурсів на основі фактичних даних. В тому числі і для прогнозування витрат на наступні періоди.

Системі охорони здоров’я потрібно дати шанс аналітично визначати фінансування медичних послуг.Що зміниться для лікарень? Вони зможуть офіційно замовляти гроші з держбюджету під гарантований пакет медичних послуг. Крім того, вони зможуть офіційно заробляти додаткові кошти. І чим краще вони будуть надавати свої послуги населенню, тим більше вони будуть заробляти. Що зміниться для населення? Ми будемо чітко розуміти, які послуги і де можемо отримати і скільки вони коштують. Зараз у нас все відбувається вибірковим чином: пощастило — операція безкоштовна, не пощастило — плати. Крім того, офіційна оплата медичній установі за послуги відкриває ринок як для страхових компаній, так і приватних медичних установ.

Супрун: У кожного пацієнта буде вибір, до якого лікаря або в яку лікарню звернутися. Це можуть бути як комунальні лікарні, так і приватні. Але ви повинні бути готові доплатити різницю в ціні послуги. Надалі боротьба за пацієнтів між приватними і комунальними лікарнями буде розвивати ринок медичних послуг.

Про вплив реформи на медпрацівників

Євген Гончар: Якщо говорити про сімейну медицину в Україні, на даний момент ми знаходимося на самому дні. Гірше нікуди. Сьогодні лікарі змушені або жебракувати, або дивитися в кишеню пацієнтів. Вже зараз частина з цих пацієнтів не можуть сплатити ні ліків, ні діагностичних послуг. Тому я підтримую будь-які зміни, які дозволять нам відштовхнутися від цього дна. Перша проблема, яку потрібно вирішити, — оптимізувати роботу лікарів. Вони повинні лікувати людей, а не займатися бюрократією. А за нинішньої реформи останнє викликає в мене побоювання. Запровадження нових процедур і механізмів (наприклад, підписання страхових договорів) може викликати ще більшу бюрократизацію системи. Крім того, викликає запитання система викликів пацієнтами лікарів на будинок.

Супрун: Я згодна з Євгеном в тому, що стосується неефективного використання часу лікарів. Існує спеціальна програма «Поліклініка без черги»: пацієнт може записуватися до лікаря на прийом по телефону або через інтернет. Це дуже зручна система, яка дозволяє ефективно використовувати час як пацієнта, так і лікарів. Всі повинні розуміти, що реформа, яка зараз відбувається, це не просто зміна системи охорони здоров‘я. Це зміна ставлення держави до своїх громадян.

Про ризики реформи

Тетяна Юрочко: Впровадження страхової медицини в Україні не вирішить проблем медичної сфери. Цю тезу підтверджує негативний досвід багатьох країн, в яких діє така система. Наприклад, у Польщі відмовляються від такого варіанту фінансування медицини.

Насправді людям все одно, хто сплатить за надані їм медичні послуги: державний бюджет або певний соціальний фонд медичного страхування. Для них найголовніше — отримати своєчасну та якісну медичну допомогу.

Зараз не дуже коректно говорити, що держава зможе покрити всі витрати. Потрібно чітко визначити ціну на послуги, щоб розуміти, який пакет зможе профінансувати держава з держбюджету, а за що пацієнтові доведеться платити самому. Коли Міністерство охорони здоров’я затвердити методику розрахунку вартості послуг, визначить ціну і встановить чіткі правила гри, тільки тоді можна буде щось регулювати.

Але це не питання одного дня, ми всі повинні це розуміти. 

ВКонтакте Buzz Live journal Facebook Twitter

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишою і натисніть CTRL+Enter
Лист у редакцію
Ви не авторизувались.
Якщо у вас вже э обліковий запис ВКурсе.ua, увійдіть або зареєструйтесь.
ваш коментар:

Читайте також:

У Моз обіцяють, що «гроші будуть ходити за пацієнтами»

29 травня 2017, 14:11

Українці живуть на 11 років менше, ніж європейці – Світовий банк

29 травня 2017, 09:56

Мінфін розглядає кілька варіантів змін для спрощенців

3 травня 2017, 13:50

Останні новини за сьогодні: