Новини / Суспільство / Українців нагодують новими сортами ягід
24 лютого 2017, 19:20
Розмір шрифта: А А А

Українців нагодують новими сортами ягід

Українців нагодують новими сортами ягід, ягідні переваги, полуниця, внутрішній ринок, Ольга Мозгова
Українців нагодують новими сортами ягід

Українці переглянули свої ягідні переваги, що вже змусило виробників змінити структуру виробництва. Зокрема, полуниці стали вирощувати менше, малини, навпаки, більше.

За даними «УкрАгроКонсалт», сільгосппідприємства за останні 4 роки скоротили частку полуниці в загальному виробництві ягід з 72,3% до 53,3%. Частка малини за цей період зросла з 6,2% до 18,7%. А ось зі смородиною все по-старому — 15,5% в загальному виробництві.

«Тенденції пов‘язані з збільшенням сезону продажу малини. Українці хочуть купувати якісний продукт гарного товарного вигляду», — каже керівник проекту «УкрАгроКонсалт» Ольга Мозгова.

Але головна проблема для виробників фруктів і ягід — низький платоспроможний попит на внутрішньому ринку і конкуренція з товаром, вирощеному на присадибних ділянках, собівартість якого ніхто не вважає.Виробництво ягід в Україні становить 125-130 тис. т в рік. За останні п’ять років обсяги збільшилися на 5-9%, а частка сільськогосподарських підприємств досягла 10% (решта 90% — господарствам населення).

Ємність внутрішнього ринку ягід фахівці «УкрАгроКонсалт» оцінюють приблизно в 120 тис. тонн. При цьому потенційно він може зрости в чотири рази. Адже зараз середньостатистичний українець, за словами Ольги Мозгової, з‘їдає всього 3,2-3,7 кг ягід на рік, що набагато менше, ніж у Європі (12-16 кг/люд в рік).

Але є більше українці не можуть — нема чим платити. Тому, як зазначає заступник директора Інституту садівництва НААН України Олександр Ярещенко, виробництво самої ходової в Україні ягоди — полуниці — досягло свого піку (майже 62 тис. т).«Внутрішньо виробництво полуниці сповільнилося. Немає привабливої ціни, і виробники змушені шукати нові ринки збуту», — зауважив Олександр Ярещенко.

Крім того, ремонтантні сорти полуниці (здатні неодноразово цвісти і плодоносити протягом одного вегетаційного періоду) не так популярні, а тому її площі не ростуть. А споживчий попит зміщується у бік малини, яка довше представлена на ринку в свіжому вигляді.

«Свіжа ягода в Україні реалізується ще й тому, що не вистачає потужностей по її зберіганню. Тому селекціонери збільшили сезон продажів, задіявши нові сорти, які дозволяють збирати кілька врожаїв за сезон», — пояснила Ольга Мозгова.Основні продажі йдуть через ринки. Приблизно чверть ягід продається через організовані ринки, ще 24% — через оптові, 20% — через стихійні. Прямо з поля «йде» близько 10% товару і 14% віддається на переробку. На мережевий роздріб припадає не більше 7% реалізації.

Продажу свіжої ягоди через роздрібні мережі незначні, так як не скрізь є умови для зберігання. Через мережі продають в основному полуницю (79%).Не маючи коштів на будівництво переробних комплексів або сучасних складів, виробники шукають вихід у розвиток нішевих високоприбуткових культур.

«Приміром, лохина продемонструвала феноменальний зростання», — зазначив Олександр Ярещенко.

Лохина як і раніше популярна і поступово її плантації переміщуються з північних і центральних районів країни в бік південних областей.

«Але ця ягода складна у вирощуванні, а тому високі ризики втратити інвестиції при порушенні технологій. Проблему поглиблює дефіцит профільних фахівців-агрономів і той факт, що в даний бізнес прийшли інвестори з галузей, не пов’язаних з аграрним виробництвом. Тому є деяке згасання інтересу», — пояснила UBR.ua Ольга Мозгова.

Експерти вважають, що вирощування унікальних продуктів, орієнтація на дітей (як в продажах молочних або кондитерських виробів) може збільшити продажі. Наприклад, за рахунок «сюрпризів» в упаковках, тих же іграшок.В Україні все активніше проявляються і сучасні світові тренди. По-перше, це правильне харчування. Споживач хоче отримувати прості свіжі та екологічні чисті продукти (як у натуральному вигляді, так і в якості добавки). Ця тенденція спостерігається у всій харчовій промисловості (молочка, кондитерка тощо).

По-друге, у моді так званий «супер перекус». Споживачі очікують особливої поживної цінності від закусок. Це можуть бути ягідні фреші, асорті, добавка ягід в готові продукти.

Популярна і комбінації смаків, наприклад, плодово-ягідний-овочевий соус. Правда, виробництво смакових добавок характерно більше для сектора HoReCa.

Та ж лохина може служити прикладом так званого «супер фрукта», який шукають споживачі. Такий товар багатий антиоксидантами, уповільнює старіння, а також має цілющі властивості, так і просто смачний. Другий за популярністю можна назвати ягоду годж.Наші аграрії розраховують і на експорт ягід. Але з цим поки не все гладко.

«Українські фермери звикли, що головне — виростити продукт. А кому його продати думають вже після. За кордоном усе навпаки: вирощують продукцію під конкретного замовника», — розповів глава асоціації «Укрсадпром» Дмитро Крихта.За його словами, в Україні вирощували сорти фруктів, розраховані на смаки жителів країн СНД, а в Європі або Азії популярні зовсім інші продукти.

Тому аграріям потрібно визначити перспективні культури, в тому числі нішеві, які на малих обсягах можуть давати суттєвий дохід. В першу чергу за рахунок експорту в країни ЄС, де існує, наприклад, дефіцит органічних фруктів і ягід. Плюс — є споживачі, здатні дорого платити за якісний товар.

Однак, за словами першого віце-президента ТПП України Михайла Непрана, наші сільгоспвиробники не хочуть морочитися з виробництвом продукції експортної якості.

«У минулому році ми спробували організувати такий проект по експорту ягід в країни Західної Європи, але він не пішов. У тому числі тому, що фермерам треба працювати на більш високому рівні», — сказав Непран.

За його словами, сучасні умови міжнародної торгівлі вимагають створення агротехнологічного конвеєра, на якому працюють багато дрібні і середні підприємства.«Треба об‘єднуватися в кооперативи для формування товарних партій. Працювати над якістю продукції, її сучасною упаковкою. Це не просто піти і продати, як на базарі. Тут потрібно психологію фермера міняти», — вважає віце-президент ТПП України.

Крім того, як зазначає Дмитро Крихта, Україна могла б продавати свої гібриди рослин, що ще більш вигідно, ніж продаж готової продукції. Але для цього потрібно подолати чимало регуляційних бар’єрів щодо реєстрації та сертифікації нових сортів у країнах-сусідах.

«Раніше ми були впевнені, що все продасться в Україні, а тепер розуміємо, що треба шукати нові ринки збуту. Ніхто не приїде на полі за товаром, або куплять дуже обмежені обсяги», — каже директор ТОВ «Брусвяна» Ліліана Дмитрієва.

Держава, принаймні на словах, готова цьому сприяти. Заступник міністра аграрної політики та продовольства України з питань європейської інтеграції Ольга Трофимцева пообіцяла, що всі звернення аграріїв з інформацією про наявність попиту в тій чи іншій країні на нашу продукцію будуть взяті в роботу. Держава також почне процедури взаємного визнання сертифікатів відповідності.

«У цьому році на безпосередню підтримку садово-ягідного господарства в бюджеті заплановано 75 млн грн, в тому числі, на компенсацію закладки нових садів. Крім того, є відшкодування ставок по кредитах», — запевнила Трофимцева.

ВКонтакте Buzz Live journal Facebook Twitter

Знайшли помилку в тексті? Виділіть її мишою і натисніть CTRL+Enter
Лист у редакцію
Ви не авторизувались.
Якщо у вас вже э обліковий запис ВКурсе.ua, увійдіть або зареєструйтесь.
ваш коментар:

Читайте також:

Україні не вистачить своєї валюти, потрібно позичати на зовнішніх ринках — думка

22 травня 2017, 11:56

В Україні полуниця за тиждень подешевшала відразу на 30%

18 травня 2017, 17:21

«Золота» полуниця: ціни на солодку ягоду в Києві злетіли до небес

12 травня 2017, 18:42

Останні новини за сьогодні: